Vrlo često rekreativci početnici zbog vlastitog neznanja i želje za što bržim napretkom, traže pomoć od fitnes trenera. Pri tome se nameće pitanje kako odabrati pravog trenera, odgovarajućih kvalifikacija i razinom stručnosti.
Osobni trener je certificirani pojedinac koji ima odgovarajući stupanj znanja za propisivanje određenih vježbi pojedincu te educiranje o vježbanju. Glavni cilj fitnes instruktora trebao bi biti educirati i nadzirati pojedince u rutinskim ili specijaliziranim programima vježbanja.
Prije svega važno je razumjeti da je posao fitnes trenera zapravo posao s ljudima kojima je potrebno stručno i profesionalno objasniti pravilno izvođenje vježbi kako bi se izbjegle negativne posljedice. Stoga, treneri moraju biti odlični komunikatori i edukatori, djelovati pozitivno na vježbača, motivirati ga i poticati.
KOMUNIKACIJSKE VJEŠTINE
Jedna od osnovnih vještina trenera u fitnes industriji je sposobnost učinkovite komunikacije. Bez komunikacije bit će teško dobivanje i zadržavanje baze klijenata. Komunikacija je vještina na kojoj treba raditi i razvijati je konstantno.
Osobni treneri sastajati će se s klijentima, bili to pojedinci ili manje skupine kako bi im pomogli u određivanju, izvršavanju i postizanju ciljeva tjelesne spreme i izgleda. Oni uče klijente i nadziru ih prilikom vježbanja, pomažu kao trening partneri prilikom vježbanja sa slobodnim utezima i na spravama, te pružaju verbalnu motivaciju kako bi pomogli klijentima da zadovolje svoje ciljeve. Za sve to potrebno je veliko trenerovo znanje, iskustvo i educiranost kako bi svoj posao mogao izvršiti profesionalno te bez opasnosti za klijentovo zdravlje.
Jasno je da osobni treneri moraju imati dobro znanje o fitnesu da bi mogli obrazovati druge, ali oni također trebaju znati prenijeti tu poruku. Samo znanje nije dovoljno da bi se bilo dobar učitelj. Verbalna komunikacija ključna je komponenta obrazovanja, uz podučavanje putem primjera. Sama riječ trener upućuje na to da pojedinci u ovoj struci moraju znati poslati mnoge poruke svojim učenicima i klijentima. Komunikacija i međusobno razumijevanje, te povjerenje, od velike su važnosti u trenažnom procesu kako za trenera tako i za sportaša pojedinca, čak štoviše, one su temelj uspješnog rada.
U teretani, komunikacija i motivacija jednako su važni kao i samo vježbanje. Ako se trener ne može povezati sa svojim klijentima, steći njihovo povjerenje i motivirati ih, tada će imati poteškoća s njihovim dugoročnim uspjesima, te s povjerenjem klijenta koji će zbog nezadovoljstva postignutim, vrlo brzo otići.
STRUČNOST I ZNANJE
Osobni treneri ne bi smjeli nikad pružati usluge koje nisu unutar njihovog znanja. Većina osobnih trenera će raditi sa svojim naizgled zdravim klijentima s ciljem unaprjeđenja zdravlja i tjelesne spreme. Napredni osobni treneri s višom razinom edukacije i iskustva imat će i kompetencije da rade s osobama koje imaju posebne potrebe u pogledu vježbanja.
Važno je prije svega komunicirati i upoznati se sa klijentima, njihovim znanjem i iskustvom o vježbanju, ciljevima te mogućnostima. Trener mora znati prilagoditi plan treninga pojedincu, ovisno o dobi, spolu, mogućnostima te o tome postupno educirati klijenta i provoditi ga kroz trening. Komunikacija je od velikog značaja tokom, te nakon samog treninga, gdje trener može uvidjeti da li klijentu pojedina vježba odgovara, te da li je izvodi potpuno ispravno. Na primjer ukoliko se klijent požali nakon treninga da osjeća bol u nekom dijelu tijela, trener mora uvidjeti u čemu je problem i sljedeći put poraditi na tome. Trening u teretani, pogotovo sa težinama može također biti jako opasan, što zahtijeva trenerovu stalnu fokusiranost na to što i kako klijent radi, ne dovodeći ga u opasnost zadobivanja povrede te da ugrozi svoje zdravlje. Stoga, trener mora biti sposoban znati putem komunikacije (verbalne i neverbalne), demonstracije, ukazivanjem na pogreške, pohvalom, pokretima…, prenijeti svoje znanje na klijenta i uspješno ga voditi kroz trening.
Ključne vještine fitnes trenera za učinkovitu komunikaciju su aktivno slušanje za razliku od pasivnog ili selektivnog slušanja što znači razumjeti pravu poruku koja se priopćuje riječima i emocijama te na kraju odgovoriti nakon što se situacija potpuno shvati. Važno je postaviti pitanje prije davanja odgovora, stoga je bitno da trener nakon određenog skupa vježbi upita klijenta kako se osjeća te da li osjeća bol u mjestima u kojima je ne bi trebao osjećati.
Važno je da trener i klijenti komuniciraju kako proces obuke izravno utječe na ciljeve klijenata. Objašnjavajući klijentima kako je proces posebno prilagođen za njihove ciljeve, trener ih "motivira kroz obrazovanje" i osnažuje za daljnji proces. Ako trener traži od klijenata da jednostavno rade ono što im je rečeno, ali im nikad ne daje obrazloženje, klijenti se mogu osjećati manje uključeni i nezainteresirani. Trener treba komunicirati kao poslovni partner, a ne kao šef. Koristi se inkluzivni jezik što je češće moguće i izbjegava se jezik koji se može pogrešno shvatiti kao što je npr. davanje naloga. To je osobito važno kada se daju povratne informacije i postavljaju ciljevi.
MOTIVACIJSKE VJEŠTINE I AUTORITET
Motivacija je također usko povezana sa edukacijom i komunikacijom. Vrlo bitno je da trener zna motivirati svoje klijente na bolji rad. Kada je riječ o vježbanju, pronalaženje motivacije može biti jako teško. Čak i sportaši profesionalci često izgube volju i motivaciju za daljnjim radom i vježbanjem, naročito je to česta pojava kod početnika, koji će motivaciju još više gubiti ako ne vide napredak. To je mjesto gdje osobni trener može biti od velikog značaja. Trener treba biti „pokretač“ i treba znati inspirirati svoje klijente na daljnji rad. Moraju biti sposobni motivirati svoje klijente svojim uputama, savjetima i osobnim primjerima, vratiti ih na pravi put kada izgube kurs i nositi se sa svim problemima koji stoje na putu.
Održavanje treninga zanimljivim velika je boljka trenera u zadržavanju svojih klijenata. Raditi uvijek iste, monotone i dosadne treninge gotovo svakodnevno, čak bi i najmotiviranijeg pojedinca udaljilo od treninga i natjeralo ga da izgubi svoj entuzijazam. Treneri ne moraju biti najbolji prijatelji sa svojim klijentima, ali trebaju biti prijateljski nastrojeni, strpljivi i razumni. Klijenti se trebaju osjećati dovoljno ugodno da vjeruju treneru. No, biti prijateljski nastrojen ne znači da trener treba popuštati u treninzima, treba biti dovoljno čvrst i autoritativan kako bi se proces nastavio u cilju postizanja ciljeva.
Kao i kod bilo koje druge karijere, osobni treneri također trebaju pokazati najviše standarde profesionalizma u načinu na koji se obraćaju i ponašaju sa svojim klijentima. Izuzetno je važno biti pristojan i iskren u poslovanju sa svojim klijentima i biti uvijek točan te ne kasniti. Optimalan osobni trener mora voditi primjerom i proaktivno pokazati i voditi klijente na putu zdravlja i fitnesa. "Praksa onoga što se savjetuje i govori" trebao bi biti moto trenera, ako se želi steći povjerenje klijenta.
ZAKLJUČAK
Glavni posao osobnog fitnes trenera je rad s klijentima te prilagođavanje i provođenje programa treninga s njima. Tu dolazi do velikog značaja trenerova educiranost i iskustvo u fitnesu i vježbanju. Kako bi mogao pružati usluge edukacije, trener i sam mora biti dobro educiran i osposobljen.
Budite pametni i promišljeni prije nego se odlučite za nekog trenera. Ako i dođe do suradnje odmah procijenite njegovu stručnost i sposobnost adekvatne komunikacije. Komunikacija je jedna od najvažnijih vještina koje osobni trener može posjedovati. Osobni treneri imaju odgovornost da vam pomognu ostvariti vaše ciljeve zdravlja. Ako trener ne može učinkovito komunicirati s vama, neće moći ni postići najbolje rezultate s vama. Ako se ne osjećate ugodno, ne pašu vam vježbe koje predlaže, osjećate bolove prilikom izvođenja pojedinih vježbi, ne uspijevate dobiti objašnjenja koja želite i sl…, možda je najbolje da potražite novog trenera.
Biti osobni trener nije lak posao - reći će to svaki ozbiljan zaposlenik u toj sferi rada. Uz veliku odgovornost dolazi i mnogo obveza iza kojih mora stajati odgovarajuće znanje, ali kada je posao obavljen dobro, sreća i zadovoljstvo trenera i klijenta nikada ne izostaje.
Imaš li pitanje vezano za ovaj članak? Postavi ga!
0 komentari:
Objavi komentar